De doktersassistente is een medisch professional
Graag leggen wij u kort uit wat het vak van de doktersassistente inhoudt en waarom zij het eerste aanspreekpunt is voor patiënten.
Al onze assistentes:
- Zijn geschoold tot doktersassistente.
- Stellen vragen aan de telefoon:
- Om een inschatting te maken hoe snel u beoordeeld moet worden door de arts.
- Om te beoordelen (triage) of uw vraag telefonisch d.m.v. een advies afgehandeld kan worden of dat u op het spreekuur gepland zal worden. Eventueel kan ze u verwijzen naar thuisarts.nl.
- Zodat zij kunnen bepalen of u door de huisarts beoordeeld moet worden of dat u beter naar een ander specialisme kunt, denk bijvoorbeeld aan onze praktijkondersteuners, de fysiotherapeut of wellicht de gemeente of Salut.
- Om te beoordelen of u een enkele of een dubbele tijd nodig heeft. Bij meerdere klachten plannen zij altijd een dubbele tijd in, het is dus van belang dat u dit duidelijk aangeeft aan de telefoon.
- Hebben een beroepsgeheim.
- Ondersteunen de huisarts, door bepaalde handelingen zelf uit te voeren op hun eigen spreekuur. (TIP: u kunt hiervoor zelf de afspraak online plannen via MGN).
- Geven medische adviezen.
- Schrijven recepten uit op verzoek van de huisarts.
- Geven bloeduitslagen door.
- Houden uw dossier op orde.
- Verwerken binnenkomende brieven van specialisten.
De assistente stelt geen diagnose, maar weet door uitgebreide opleiding en ervaring vaak wel wat de volgende stap is voor uw klacht. De assistente overlegt alles en elke dag met de huisarts.
Een aantal van onze assistentes worden opgeleid om zelfstandig een aantal vragen of problemen te kunnen behandelen. Dit gaat bijvoorbeeld om wondbehandeling en -controle, een aantal infecties, insecten- en tekenbeten, teen- en enkelletsel.